
Gemeentemedaille voor vertrekkende wethouders in Veendam
Ans Grimbergen (PvdA) en Bert Wierenga (VVD) hebben gisteravond de gemeentemedaille van Veendam gekregen. Burgemeester Annelies Pleyte reikte die uit tijdens de gemeenteraadsvergadering waarin zij afscheid namen als wethouders. De gemeentemedaille wordt toegekend aan personen die zich door uitzonderlijke prestaties meer dan gewoon verdienstelijk hebben getoond.
Of die zich gedurende lange tijd grote verdiensten hebben verworven voor de Veendammer gemeenschap.
Sociaal domein
Grimbergen (70) was vanaf 2006 raadslid en de afgelopen 8 jaar wethouder in het sociaal domein. Zij zette zich in voor een aanpak waarbij ondersteuning eerder en dichter bij huis wordt georganiseerd, met meer aandacht voor preventie en het versterken van de eigen kracht van inwoners.
deBasis Veendam
Een belangrijk resultaat hiervan is de ontwikkeling van deBasis Veendam in 2022, waarin welzijnswerk en Wmo-ondersteuning zijn samengebracht in één laagdrempelige voorziening. Daarnaast was zij bestuurlijk verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het Jeugd Expertise Punt (JEP), waarin gemeente, scholen, huisartsen en zorgaanbieders samenwerken om kinderen en jongeren sneller en beter te helpen. Deze werkwijze kreeg landelijke erkenning met onder meer de Gouden Nul, de Drakentemmers Award en de benoeming tot Koploper door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Daarmee groeide Veendam uit tot een voorbeeld van effectieve samenwerking binnen de jeugdzorg.
Verantwoordelijkheid
Bert Wierenga (66) was 16 jaar wethouder. In die periode beheerde hij een breed pakket aan portefeuilles waaronder verkeer, openbare ruimte, duurzaamheid en werk en inkomen. Daarbij stond steeds de leefbaarheid van de gemeente centraal. Hij benadrukte daarbij dat een prettige leefomgeving niet alleen een verantwoordelijkheid van de overheid is, maar ook vraagt om betrokken inwoners die verantwoordelijkheid nemen voor hun omgeving en voor elkaar.
Betrokkenheid
Pleyte: "Ans Grimbergen en Bert Wierenga hebben zich gedurende vele jaren met grote inzet en betrokkenheid ingezet voor Veendam en haar inwoners. Gelet op de duur van hun bestuurlijke inzet, de breedte van hun verdiensten en de blijvende betekenis van hun werk hebben zij zich meer dan gewoon verdienstelijk gemaakt voor onze gemeente. Met deze gemeentemedaille spreken wij namens de Veendammer gemeenschap onze grote waardering uit."
Nieuw college
Tijdens de raadsvergadering zijn de 4 wethouders van de nieuwe coalitie (GemeenteBelangen, VVD en CDA) benoemd: Henk Jan Schmaal en Robert de Jonge (allebei GemeenteBelangen), Frans Kooistra (VVD) en Ingrid Drent-Sinot (CDA).
Foto's: Gemeente Veendam.



