
Trein- en trammuseum kwart eeuw geleden opgericht en trakteert
Het Noord-Nederlands Trein & Tram Museum in Zuidbroek trakteert bezoekers deze maand op gratis koffie of thee. Dat doet dit museum omdat het 25 jaar geleden is dat het museum werd opgericht. Om precies te zijn op 17 juli 2001. Het museum werd overigens pas in oktober 2014 officieel geopend voor publiek. Doel van de oprichting was het voormalige station te redden van de sloop.
En er een museum in te vestigen. Zo moest de spoor- en tramgeschiedenis van Noord-Nederland worden bewaard en worden doorgegeven.
Fondsenwerving
Na jaren van voorbereiding, fondsenwerving en restauratie kon het museum in oktober 2014 worden geopend voor publiek.
Zijvleugels
In de tussentijd werden beide zijvleugels en de bovenverdieping (afgebroken in 1958) in oude staat teruggebracht. Sinds de opening bezochten zo'n 40.000 bezoekers het museum.
Jarig
Museumdirecteur Rowin Penning: "Wie jarig is, trakteert. We vinden dit een mooi moment om onze bezoekers te bedanken. Zonder bezoekers, vrijwilligers en betrokken inwoners had het museum nooit kunnen worden wat het nu is."
Openingstijden
Het museum is vrijdag (13.00 tot 17.00 uur, zaterdag en zondag (beide dagen 10.00 tot 17.00 uur) geopend.
Foto's: Het station in 2002 (boven) en het station nu (onder).



