
Haringparty Noordbroek in trek: de haring is heerlijk vet dit jaar
"De haring is lekker. En smaakt goed. Ik neem er nog eentje." Erik en Gea Boddeüs (foto boven) uit Hoogezand laten zich de nieuwe haring vanmiddag goed smaken op het plein bij mfc De Noordsuythoeve in Noordbroek. Ze zijn op de fiets. Mfc-beheerder Johan de Vries houdt alweer voor de negende keer een haringparty. 't Viskarretje uit Farmsum is tot 21.00 uur aanwezig om de nieuwe haring te serveren.
Niet alleen de Hollandse nieuwe gaan over de toonbank. Ook patat, kibbeling en allerlei andere soorten vis zijn verkrijgbaar.
Gouden zet
"Dat doen we nu voor het tweede jaar. Mensen kunnen niet alleen een haring kopen. Dat is een gouden zet geweest", zegt De Vries.
Haringkenner
Jan Jager (foto linksonder) is jaarlijks aanwezig en eet ook op andere plaatsen haring. Jager is een haringkenner. Over de nieuwe haring van dit jaar zegt hij: "Heerlijk vet. Dit is een goed jaar. De haring is erg goed. We zeggen elk jaar dat die beter is dan een jaar geleden, maar dat is nu ook zo. Wat een verwennerij."
Erg druk
Het is vanaf het begin druk. In het eerste half uur zijn er zeker 40 (vis)eters op het plein. "Ik denk dat het komt door mond-tot-mondreclame", zegt Johan de Vries. Vorig jaar kwamen er een kleine 50 bezoekers.



