
Keti Koti Festival in Hoogezand met muziek, lezingen, films en poëzie
Op het plein voor het Huis van Cultuur en Bestuur in Hoogezand wordt zaterdag 4 juli, van 13.00 tot 18.00 uur, het Keti Koti Festival in Midden-Groningen gehouden. Binnen is er een informatief programma met lezingen, films en poëzie. Verder zijn daar workshops, kinderactiviteiten en een expositie. Buiten is er een feestelijk programma met een markt, eten, muziek- en dansoptredens.
Keti Koti kwam in 2022 tot stand na een aangenomen motie van GroenLinks in de gemeenteraad. De eerste editie was in 2023.
Lezing
Het informatieve deel van het programma bestaat onder meer uit een lezing door Reggie Baay over slavernij en kolonialisme. Ook wordt een film over West-Papoea vertoond. En komen dichters uit verschillende culturen aan het woord en zijn er workshops djembé, tifa en salsa. Voor kinderen zijn er knutselactiviteiten en voorleesmomenten over de spin Anansi.
Muziek
Buiten op het plein is veel muziek. Van onder anderen de bands Combo Caribe, Groove Ally, Himalay Music, Johnny House Band en Musical Youth. Verder is er een Indonesisch dansoptreden van De Pauw en de Javaanse poco poco dans.
Informatieve markt
Op woensdag 1 juli - de dag waarop in 1863 de slavernij in Suriname en op de Nederlandse Antillen wettelijk werd afgeschaft - is er van 15.00 tot 18.00 uur een informatieve markt in de foyer van het Huis van Cultuur en Bestuur. Deze markt is georganiseerd door alle aangesloten gemeenschappen: de Surinaamse (Creoolse, Hindoestaanse en Javaanse), Antilliaanse en Molukse. Er is een proeverij van hapjes uit de diverse culturen. De Johnny House Band sluit deze middag af.
Wat is Keti-Koti?
Keti-Koti is een belangrijke uitdrukking in het Sranantongo dat door veel Surinamers wordt gesproken. In het Nederlands betekent het 'de ketenen zijn gebroken'. In het Papiamentu, dat veel Antillianen spreken, is dat ‘Kibra Kadena’. Op de bovenwindse eilanden staat 1 juli bekend als Emancipatiedag. Op steeds meer plekken in Nederland wordt de afschaffing van de slavernij gevierd, zo ook in Midden-Groningen.
Tweeledig
Het uitgangspunt van Keti-Koti Midden-Groningen is tweeledig. Enerzijds staat de dag in het teken van herdenken. Anderzijds staat de dag in het teken van vieren. Bewustwording is hierin een rode draad: bewustwording over het koloniale verleden en de manier waarop dit vandaag de dag nog steeds doorwerkt, maar ook bewustwording over de diversiteit aan culturen en gemeenschappen die Midden-Groningen rijk is.



